Aan het laden, even geduld A.U.B.

040 - 22 17 255

info@paramountfitness.nl

Home

Home
Home
Post13

 

Identification of the excess post-excercise oxygen consumption (EPOC) following submaximal excercise.

Goedemorgen. Dat moet toch minimaal geschreven zijn door iemand die er echt verstand van heeft, niet? Misschien bent u in een recent verleden al eens geconfronteerd met de term EPOC. Mocht deze term u helemaal niets zeggen, dan mogelijk de ietwat toegankelijkere term AFTERBURN. En nog gemakkelijker, het nagloei – effect. U gaat héél intensief sporten, de behoefte aan zuurstof neemt toe, vervolgens bent u klaar met de inspanning en de verhoogde behoefte aan zuurstof blijft aanwezig en neemt weer af.

Laat ik het weer vereenvoudigen. U gaat een stuk keihard rennen, u begint te hijgen, u stopt met rennen en u hijgt nog een hele tijd na. Zoals u inmiddels weet hebben inspanning en kcal verbranden wel degelijk iets met elkaar te maken. Energie leveren kost namelijk energie. Wetenschappers wilden hier meer over weten dus werden er een aantal onderzoeken verricht hoe dit fenomeen zich in de praktijk gedraagt.

De fitnessindustrie heeft, evenals ieder ander persoon, toegang tot deze onderzoeken. Het is op zich al een redelijke kunst om onderzoeken goed te leren lezen en het is een vak apart om er de juiste informatie uit te halen. Aan de andere kant is het een koud kunstje om één puntje van een onderzoek compleet over te belichten en volledig uit zijn verband te trekken.

Zo gebeurde het helaas ook met EPOC ofwel het AFTERBURN effect. Het nagloeien van het lichaam werd binnen een mum van tijd omgetoverd tot de ongekende vet-verslindende effecten van een stevige work-out. Een hele korte en heftige training van een minuut of 15, liefst zonder enige vorm van pauze, zet het lichaam in ‘de afterburn stand’. De uren tot zelfs dagen ná de training is het lichaam slechts nog bezig met het verbranden van vet. Geweldig toch? Honderden kcal aan vet worden opgestookt terwijl u verder helemaal niks meer hoeft te doen.

Nou is er overigens niks mis met een lekkere krachtige en stevige training. Al zeker niet, als u niet zo heel veel tijd kunt vrijmaken voor een training. Bovendien is het een leuke manier om eventjes helemaal los te gaan en alle zorgen van de dag compleet te negeren. Dus vooral HITT (hoge intensiteit interval training) doen, als u daar lol in heeft. Maar laat ik even terugkeren naar de kern. Enorme hoeveelheden vet verbranden door slechts 2 of 3 x per week enorm intensief te sporten.

Tijd om de zaak wat te nuanceren. Zoals benoemd stijgt de behoefte aan zuurstof tijdens training. Bij een intensieve training stijgt die behoefte enorm snel. Dat kunt u zelf eenvoudig vaststellen, u gaat hijgen. Na de inspanning merkt u wel degelijk dat uw ademhaling gedurende enige tijd hoger blijft dan normaal. Dit zorgt voor veranderingen in uw metabole processen. U verbrandt dus wel degelijk extra kcal na een zeer intensieve training. Allemaal waar en vastgesteld. Het puntje extra kcal verbranden werd binnen de fitnesbranche ietwat overbelicht. De energiebehoefte tijdens de inspanning stijgt ongeveer met 100 kcal. Het nagloei effect zorgt voor nog eens 50 – 100 kcal extra verbranding. Dat effect duurt korter dan de training zelf. Zeg maar 1 sneetje volkorenbrood met wat boter en een plakje ham …………. Met een rustige training van 1 uur bereikt u ongeveer hetzelfde netto energieverbruik. ( duurt alleen wat langer )

Het is niet mijn bedoeling om welke vorm van training dan ook te promoten of af te kraken. Het is slechts mijn bedoeling u zorgvuldig en weloverwogen te informeren.

Als dingen héél moeilijk klinken, zijn ze niet beter in het verbranden van vet ……..

( alle onderzoeken zijn terug te vinden op PubMed )

FREE TO FEEL FIT