Aan het laden, even geduld A.U.B.

040 - 22 17 255

info@paramountfitness.nl

Home

Home
Home
Post23

 

Ken je dat? Je hoofd voelt als een blok beton, je gedachten vliegen alle kanten op, niks lukt, alles zit tegen, de ene negatieve gedachte na de andere neemt bezit van je bovenkamers. Stress! Het enige wat je wil, is rust.

Willen is niet automatisch hetzelfde als kunnen. Het verschil tussen die twee kunnen we zelfs benoemen als ‘stress’. Het werk wat je doet. De verwachtingen van je ouders. Het dieet wat je jezelf hebt opgelegd. Je wilt aan tal van eisen voldoen, maar je kunt het niet. ‘Stress’ is het verschil, tussen wat je wil en wat je kan.

Volgens dr. Erik Scherder, inmiddels Nederlands bekendste neurowetenschapper, heeft elk onderdeeltje in je brein:

1) een trigger die hem wakker schudt (stress)
2) een middel dat hem tot rust brengt

Helaas wordt 1 lang niet altijd gevolgd door 2. Stress kan zich namelijk gaan gedragen, als een cirkeltje. Stress zorgt voor de aanmaak van bepaalde hormonen, die op hun beurt weer andere delen van de hersenen kunnen triggeren. We krijgen moeite met concentreren, ons geheugen werkt slechter en negatieve emoties worden aangewakkerd.

Komen we éénmaal terecht in dat cirkeltje, dan ervaren we deze stress als negatief. Je hoofd wordt moe en steeds meer negatieve emoties worden ontketend. Het goede nieuws is, dat we dit cirkeltje op meerdere manieren kunnen doorbreken. We kunnen leren omgaan met de stress. Daarvoor moeten we een tegenreactie aanwakkeren, onder onze hersenpan.

1 Muziek luisteren
2 Bewegen, da’s slim !
3 Leren
4 Slapen
+ Stoppen met multitasken

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat ik deze kennis geleend heb van dr. Erik Scherder. Op YouTube zijn een aantal leuke lezingen van hem te vinden en van zijn hand zijn inmiddels meerdere boeken verschenen.

Nou weet ik inmiddels, dat bewegen lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend meer is. Maar jezelf een beetje helpen door wat zaken te combineren, maakt het misschien wat leuker. Zet een lekker muziekje op. Ga een half uurtje naar de sportschool. Leer een nieuwe oefening. Lekker naar huis en lekker slapen. Als je ze één voor één afwerkt, hoef je je ook geen zorgen meer te maken over dat multitasken.

Bewegen is niet alleen lekker, het is nog slim ook...

FREE TO FEEL FIT