Meer bewegen? Waarom?

Ik: “Schatje, wil je de kip eventjes meebrengen uit de keuken?” Echtgenote: “Sta zelf eens op, lamme tak”!!!


Hierboven beschrijf ik in 2 eenvoudige zinnen een willekeurige zondagavond. En in deze zinnen ligt de eerste boodschap verscholen waarom we überhaupt bewegen en zelfs moeten bewegen. Het menselijk lichaam is volledig ingericht op beweging. Beweging is letterlijk noodzakelijk om te kunnen overleven. Probeer maar eens een glas water te drinken en een boterham te eten zonder te bewegen. Een paar minuutjes de adem inhouden, zes weken in bed blijven liggen of een ledemaat vrijwillig in het gips laten zetten. Niet bewegen levert nogal wat problemen op. Beweging is noodzakelijk om te kunnen leven en overleven.
 
Maar sporten, actief bewegen, wandelen, fietsen, voetballen, hardlopen, Nordic Walking, tennissen, yoga, fitness of wat dan ook, is dat nodig?
 
Dat ligt natuurlijk anders. Het is niet noodzakelijk. Het ligt subtieler. Het is een voorrecht. Een onlosmakelijk onderdeel van onze identiteit. Bewegen biedt ons vrijheid. We kunnen en mogen kiezen. Binnen de wetenschap zijn inmiddels enorm veel data verzameld. En we zijn inmiddels zover, dat we niet meer hoeven te twijfelen over de voordelen van meer en vaker bewegen. We kunnen invloed uitoefenen op onze gezondheid. Onze botten blijven langer sterk door krachttraining te doen. We kunnen artrose remmen door regelmatig te blijven bewegen. We kunnen onze levensverwachting doen toenemen door ons hart-longsysteem te trainen. Bewegen blijkt effectief te zijn tegen visceraal vet, het vet rondom onze organen. Hogere fysieke activiteit zorgt voor hoger cognitief functioneren. Dit zijn geen aannames, het zijn zaken die duidelijk vastgesteld zijn. Bewegen heeft zelfs een correlatie met ons geluksgevoel. Mensen die meer bewegen blijken gelukkiger te zijn dan mensen die niet bewegen.
 
Ongekende luxe
 
Binnen de fysiologie is inmiddels een tak ontstaan die de naam sedentaire fysiologie draagt. Deze tak houdt zich bezig met onderzoek naar een sedentaire ofwel zittende leefstijl. Onderzoek laat zien dat deze sedentaire activiteit kan oplopen tot 8 uren per dag. Dat is ongeveer de helft van de tijd die we wakker zijn. Zitten leek een groot probleem te zijn. Fietsen doen we echter ook zittend en dit levert geen enkel probleem op, dit vereist namelijk lichamelijke inspanning. Het werkelijke probleem is niet het zitten, het werkelijke probleem is de beweegarmoede.  8 uur per dag zitten levert geen extra problemen op als je daarnaast elke dag 60 – 75 minuten matig intensief beweegt. Nou kan dat natuurlijk gelezen worden als iets wat onhaalbaar lijkt. Maar draai het eens om. We kunnen zelf dus bepalen of we de nadelige gevolgen van de beweegarmoede accepteren of juist niet. We leven eigenlijk in een tijd van ongekende luxe. We kunnen en mogen zelf bepalen of we meer gaan bewegen en of we daar voordeel uit halen.
 
Van niks doen naar iets doen
 
Hoe begin je hier aan, als je terecht gekomen bent in een leefstijl waar je nagenoeg niet meer beweegt? Onthoud de term matig intensief. Elke activiteit, welke dat ook moge zijn, waar uw ademhaling wat versnelt. Is 5 minuten genoeg? Die vraag hoeft u zichzelf niet mee te pijnigen. Als u van niks doen naar iets doen gaat, is de winst onbetaalbaar.
 
Bewegen is lekker. Bewegen heeft zin.
 
FREE TO FEEL FIT

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soortgelijke artikelen